Tuesday, April 14, 2009

Dina dan Perubatan Islam: komen untuk Fwd Email-satu pengajaran...berhati-hati bila melawat jenazah...

aku ada terima fwd email ni Re: satu pengajaran...berhati-hati bila melawat jenazah...

dan aku terasa dipanggil untuk komen email fwd tersebut..
langkah seterusnya aku reply to all untuk semua yg terima email tu...


"salamz semua...
saya baca cerita dlm fwd email ni...ala citer kesurupan cerita indon pulak..
bukan saya tak percaya...setiap perkara di dunia ni berlaku di atas keizinan tuhan
cuma, cara perubatan tersebut dgn menggunakan air mandian mayat adalah sesuatu yg tidak sesuai dalam konsep perubatan secara islam

berkali2 juga perkataan dengan izin Allah..digunakan dalam cerita tersebut.. yg kadang2 membuat kita rasa..fuhyoo, terernya org tua ni

Islam itu suci...perubatan Islam juga menggunakan kaedah dan benda yg bersih dalam perubatan contohnya air yg bersih, daun2, herba dan sebagainya..

Jangan kita terkeliru...kaedah perubatan yg berkait dengan benda2 kotor dan juga barang2 seperti lilin, telur, kain warna tertentu, asap kemenyan, binatang dan darah sesuatu sering kali berkait rapat dengan jin dan syaitan...(lebih dekat lagi kita katakan ia seperti perbuatan syirik)

Untuk keterangan lebih lanjut, korang boleh tanya pada ustaz atau layari laman web
http://www.darussyifa.org/
Boleh rujuk di situ. saya di sini bukan tujuan promote darussyifa... sbb saya rasa perawat di sana lebih arif. saya juga sering ke sana untuk rawatan (bukan gangguan laa). tiada apa2 bayaran yg dikenakan untuk berjumpa dgn perawat di sana... Hanya tabung derma sahaja yg disediakan...itupun disebabkan cadangan pelawat/pesakit yg terdahulu....


tq
dina/djazzxp"



saya harap kawan2 semua memahami apa yg ingin aku sampaikan disini..dan aku minta maaf..sbb aku tak salahkan sapa2 dlm hal ni...cuma aku nak ingatkan diri aku juga rakan2 semua



ini pula sebahagian drpd email tu...

Walaupun kita digalakkan menziarahi jenazah..namun berhati-hatilah. .. Beringat sblm kene... ingatlah orang tersayang... . please take note of this for our on good.... org tua-tua used to say.... bila balik from melawat org meninggal, terus ke bilik air, cuci muka, rehat sebentar baru tegur anak2 dirumah. Terbaca kisah Ura, teringat saya pada tragedi yang menimpa bayi perempuan saya, ketika itu masih berusia 7 bulan. Memang tidak bermaya, tidak tidur, tidak menangis, tidak ketawa, tidak makan dan tidak pula menyusu........lakukan solat hajat untuk meminta Allah lindungi dan pelihara kesihatan dan kesejahteraan kami sekeluarga. ............

kami sekeluarga memang tidak mengenali dan tidak pernah pula berkenalan dengan lelaki tersebut. ...... Beliau kata di dalam buaian itu bukannya anak saya tetapi wajah perempuan tua yang hampir kecut. ..........Cik Man tu menawarkan diri untuk mengubat bayi saya selama tiga hari(itu pun dengan izin dari Allah...katanya) . Dia meminta saya mendapatkan air lebihan mandian jenazah (air yang masih ada di dalam getah) dengan syarat yang meninggal mestilah seorang lelaki (sebab yang menumpang pada bayi saya adalah mayat perempuan tua bukannya seorang tetapi tujuh orang, benda tu menghuni di setiap sendi bayi perempuan saya) jika saya terlewat bayi saya mungkin turut meninggal. ...... ....bla..bla...

aku paste sebahagian shj..sbb rasanya tak perlu aku highlight sgt tentang email ni..

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker
Lilypie - Personal pictureLilypie